Publicerad den

Påsken i Spanien

I Spanien är påsken en väldigt viktig högtid och de flesta är lediga hela påskveckan (Semana Santa). Eftersom många spanjorer är långlediga brukar det räknas som årets första semestertillfälle, och många spanjorer passar på att besöka sina sommarhem på Costa del Sol.

Påskens namn, Semana Santa (den heliga veckan), visar på dess kristna bakgrunden. Påsken firas, precis som i Sverige, till minnet av Jesu lidande, död och uppståndelse. Firandet är dock betydligt mer högtidligt än i Sverige, och det märks mer tydligt att detta är en religiös tilldragelse. Historiskt sett har det varit en sorgkantad vecka, men idag firar man med lite mer glädje.

Något som i högsta grad kännetecknar spanskt påskfirande är processionerna och de mest storslagna anordnas i Sevilla och Málaga.

Här hittar du mer information om påskfirandet Málaga.

Publicerad den

Bokstavera på spanska

Om du inte skulle bli förstådd så kan du alltid bokstavera ordet du menar. Du känner kanske till våra svenska ADAM, BERTIL osv, men det spanska alfabetet och bokstaveringssystemet ser lite annorlunda ut:

A: Antonio
B: Barcelona
C: Carmen
CH:Chocolate
D: Dolores
E: Enrique
F: Francia
G: Gerona
H: Historia
I: Inés
J: José
K: IGIO
L: Lorenzo
LL: Llobregat
M: Madrid
N: Navarra
O: Oviedo
P: Paris
Q: Querido
R: Ramón
S: Sábado
T: Tarragona
U: Ulises
V: Valencia
W: Washington

Publicerad den

Den kulinariska spanska saluhallen

I norra Europa säljs frukt, grönsaker och fisk ofta på utomhusmarknader. Detta är omöjligt i Spanien på grund av klimatet och därför har man byggt saluhallar, lämpliga för försäljning av färskvaror. Det är högt i tak i de mörka och svala lokalerna, som oftast är centralt belägna i staden och lätta att nå för ortsbefolkningen.

Dessa saluhallar, mercados municipales, är en del av det vardagliga spanska livet. Dit går man för att handla den färskaste och billigaste fisken men också för att träffa grannfrun och avsluta handlandet med ett glas torr sherry på en av barerna. Saluhallen är bara öppen på förmiddagen och är indelad i olika sektioner för olika matvaror. En avdelning innehåller köttdiskar med lamm, fläsk och nötkött samt alldeles nyslaktade kycklingar och kaniner. Andra avdelningar säljer bara fisk och skaldjur av de mest kända och okända slag, färska och fångade under de senaste 24 timmarna.

Här köper du pinfärsk piggvar, marulk, rocka, sjötunga, svärdfisk, kummel, sardiner och ansjovis tillsammans med hummer, räkor, havskräftor, musslor och ostron. Varje dag. Året om. En mycket stor del av marknaden består av frukt- och grönsaksförsäljning med priser som är mycket lägre än i Sverige. Det finns också salustånd som säljer ultramarinos, vilket är frysta fisk-, grönsaks- och köttvaror, andra som säljer allmänna specerivaror som oliver och gurkor i olika inläggningar, ost, ägg och kryddor av många slag.

Du måste besöka den spanska saluhallen, det är en upplevelse, det kan jag lova. Jag är där varje dag och njuter av dofterna och det stora utbudet, men jag har en liten fördel: 100 meter från min bostad ligger den största mercado municipal i Fuengirola!

Publicerad den

När upptäckte svenskarna Costa del Sol?

I slutet av oktober 1959 anlände de första svenska turisterna med flyg till Málaga. De kom tillsammans med finska passagerare i en Convair Metropolitan 440 från det finska flygbolaget Kar-Air. På planet fanns 52 svenska och finska passagerare och det tog lång tid att komma fram. Planet gick från Helsingfors med en hastighet av 465 km/h. Men fram kom de, och några minuter efter tolv den 20 oktober landade de första entusiasterna på Costa del Sol. 114 euro eller 19 000 pesetas, cirka 15 000 kr i dagens penningvärde, kostade biljetten och det var relativt dyrt jämfört med dagens lågprisflyg 58 år senare.

Knappt 20 år senare, i slutet av 60-talet, hade över 100 000 svenskar besökt Torremolinos och Benidorm på det spanska fastlandet tillsammans med Kanarieöarna och Mallorca. Detta intresse för Spanien har sedan fortsatt och 2016 besökte över en miljon svenskar Spanien. Sedan drygt 35 år har semesterbesökarna utökats med svenskar som reser till Spanien för att bo i sina egna hus och bostadsrätter. Cirka 100 000 svenskar beräknas under åren ha köpt sitt andra hem i solen, framför allt på Costa del Sol och Costa Blanca. 

Under de senaste 15 åren har även yngre människor upptäckt fördelen med att bo del- eller heltid i Spanien. Den digitala världen har gjort att det inte är något stort problem att driva sin affärsverksamhet 400 mil från Sverige. De billiga och täta flygförbindelserna har ytterligare ökat intresset av att ha Spanien som huvudbostad och flyga mellan länderna för att även sköta den svenska verksamheten. Det varma vädret året runt, närheten till badstränderna vid Medelhavet, mängder av högklassiga golfbanor och en livsstil som är helt annorlunda än den svenska gör att många har tagit steget fullt ut och emigrerat till Spanien. Fler än 300 soldagar om året och en genomsnittstemperatur på 21 grader är svårt att slå!

Publicerad den

Spanien populärast för svenskar

För svenskar är och förblir Spanien det mest populära semesterlandet och hit gör svenskarna fler än två miljoner semesterresor varje år. Klimatet och kostnadsnivån har traditionellt varit de största dragplåstren men många kommer också av andra orsaker.

Arvet från de olika kulturerna i Spaniens historia gör landet till ett av världens mest intressanta resmål. De otaliga historiska händelse, som har utspelats i Spanien genom århundrandena, har gett landet inte mindre än 10 000 officiellt erkända turistmonument och över 300 internationellt erkända historiska och kulturella platser.

Hälften av alla turister kommer till Spanien på sommaren. Juli och augusti är de mest populära månaderna medan verksamheten faller betydligt under vintermånaderna och ligger praktiskt taget nere under bottenmånaden februari. Man har försökt utveckla en vinterssportturism men konkurrensen från Frankrike, Schweiz och Österrike, där tillgången på snö är säkrare, är alltför hård.

Under sommaren 2016 uppskattades att cirka en miljon turister samtidigt befann sig utmed Costa del Sol. Detta ska jämföras med 1980-talet då det som mest kom över tre miljoner personer till Costa del Sol via flygplatsen i Málaga. 1995 anlände 6 230 000 resenärer till denna flygplats och 2005 kom 12,6 miljoner. Flygplatsen började nu bli för liten och på två år byggdes den nya terminalen, T3, som invigdes den 15 mars 2010. Den ska kunna ta emot 30 miljoner resenärer per år. Tack vare denna nya terminal kunde man ta emot 16 600 000 passagerare under 2016.