Samtliga mäklarkontor utmed Costa del Sol har satts i karantän och kontoren har varit stängda från den 14 mars. Hur länge kommer detta att vara och vad kan mäklarföretaget göra under tiden för att överleva? Under blockaden har mäklarkontoren uppehållit sin service så gott det varit möjligt och normalt har företagens medarbetare arbetat från sina hem och haft kontakt med kunderna via telefon och epost. Låt mig ge er mina tankar om hur det kan komma att se ut för branschen framöver.
Coronakrisen kan skapa nya möjligheter
Att leta efter åtgärder och lösningar som kan ge positiva effekter nu och i framtiden är vad många mäklarföretag på Costa del Sol arbetar intensivt med. Detta är en absolut nödvändighet för att överleva de ekonomiska konsekvenser som branschen förväntas få av COVID-19. Trots det faktum att nästan all försäljningsverksamhet har förlamats förblir de flesta företagen optimistiska och är övertygade om att pandemins negativa effekter också kan ge nya positiva möjligheter för framtiden.
Lägre priser ger fler köpare
Det är oundvikligt att vi kommer att se ett prisfall på bostäder på Costa del Sol under den närmaste tiden. För att anpassa priserna till den nya situationen kommer många säljare att tvingas sänka priset på sina hem om de vill eller måsta få dom sålda snabbt. Detta blir då ett utmärkt tillfälle för mäklarna att erbjuda dessa rabatterade bostäder till sina kunder som fortfarande inte har köpt.
Stor möjlighet för investerare
Med hänvisning till vad som hänt tidigare i liknande situationer och när de mest kritiska ögonblicken är över kan återhämtningen inom fastighetsbranschen bli mycket intensiv. Kanske till och med ännu större än förväntat och att fastighetssektorn på Costa del Sol kommer att fortsätta att vara en intressant marknad för investeringar. Detta på grund av att många säljare på grund av deras ekonomiska situation och brist på likviditet kommer att vara villiga att sälja. Denna situation med rabatterade objekt kommer att leda till att många investerare med god likviditet lockas till marknaden för att göra fördelaktiga köp.
Explosion av digitala verktyg
Många mäklarkontor kommer att använda sig av nya tekniker och digitala verktyg för att hålla kontakt med sina potentiella kunder, utbilda sin personal, uppdatera sina verktyg och stärka sina relationer med kunder. Allt detta med hjälp av till exempel virtuella visningar av bostäder, digital formalisering av kontrakt eller betalning av depositioner och handpenningar samt frekventa videokonferenser mellan medarbetarna.
Vilka företag kommer att överleva krisen?
Precis som i andra verksamhetsområden är det de bäst förberedda mäklarföretagen som ekonomiskt kommer att återhämta sig medan de svagaste riskerar att försvinna. Styrkan i ett väletablerat varumärke och en god likviditet och en stark soliditet kommer att göra skillnad mellan de som överlever eller inte. Jag är helt övertygad om att många företag kommer att överleva denna extremt tuffa tid och stå mycket starka på marknaden när krisen är över.